Suomalaisten suosituimmat muotitrendit 2020

Suomalaisten suosituimmat muotitrendit 2020

Koronavirus on saanut suomalaiset linnoittautumaan koteihinsa. Monet kivijalkakaupat ovat nyt hätää kärsimässä, mutta verkkokaupoissa ja esimerkiksi vanhan tavaran myyntisivusto tori.fi:ssä käy kuhina. Jo nyt on huomattavissa, että luonnonmukaisuus ja vastuullisuus ovat vuoden 2020 trendejä – puhuttiin sitten vaatteista tai kosmetiikasta. 

Ostaminen ei ole enää muotia

Uusien tavaroiden ostaminen, lentomatkustaminen ja mahdollisimman isolla autolla ajaminen ei ole enää trendikästä. Suomalaisetkin ovat havahtuneet ympäristön tilaan, ja haluavat pienentää omaa hiilijalanjälkeään. Suomalaiset kuluttavat laskennalliset luonnonvarat loppuun kuukausikaupalla ennen globaalia ylikulutuspäivää, ja tähän halutaan puuttua muokkaamalla omia valintoja. 

Matkamessuilla 2020 oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana Maata pitkin -osasto, mikä rohkaisi lähimatkustukseen ja lentomatkustamisen vähentämiseen. Keväällä ilmestyi myös matkailulehti, mikä käsittelee lentämättä matkustamista. Lentolippujen ja omien autojen sijaan ostetaan bussi- ja junalippuja, ja käytetään supertrendikkäitä yhteiskäyttöautoja. Jos auto ostetaan, suositaan mahdollisimman ympäristöystävällisiä eli vähäpäästöisiä ja vähän kuluttavia autoja.

Sen sijaan, että ostettaisiin oma mökki tai oma asunto, suositaan vuonna 2020 entistä enemmän vuokraamista. Koronavirus on vaikuttanut kevään ja alkukesän vuokramökkien kysyntään ympäri Suomea, mutta kysynnän uskotaan suorastaan räjähtävän heti, kun koronatilanne talttuu. Jos asunnon ostaminen tai rakentaminen on ajankohtaista, suositaan pieniä neliöitä ja hyvää energiatehokkuutta. 

Muita tapoja, joilla suomalaiset ovat jo nyt alkaneet vaikuttaa kuluttamiseensa, ovat ruokavalion muuttaminen kasvispainotteisemmaksi sekä hävikkiruoan ostaminen. Hävikkiruokakaupat ja ravintoloiden ylijäämää kauppaava mobiilisovellus ovat tänä vuonna erittäin ajankohtaisia ja trendikkäitä. 

Vastuullisuus ja ekologisuus puhuttavat vaateostoksilla

Ympäristöjärjestöt ja varallisuusvalmentajat ovat jo pitkään puhuneet shoppailun vähentämisestä. Vastuullinen ja siten erittäin trendikäs kuluttaja miettiikin, onko Fjällrävenin Kånken-reppu aivan välttämätön hankinta, vai vieläkö pärjäisi vanhalla repulla. Vanhoja vaatteita ja laukkuja voi korjata ja tuunata, ja asusteilla on helppo vaihdella kokonaisuuden ilmettä. 

Jos uuden repun tai takin ostaminen on välttämätöntä, on muotia ostaa tuote käytettynä – tai jopa vuokrata se. Esimerkiksi lastenvaatteita voi vuokrata, vaikka olemmekin tottuneet ajattelemaan, että vain hää- ja muita juhlapukuja voi vuokrata. 

Jos kivijalkakirpputorilta tai nettikirppiksiltä ei löydy sopivaa vaatetta, muotitietoinen marssii liikkeeseen, missä myydään kestäviä, ajattomia ja eettisesti valmistettuja vaatteita. Ekologisia materiaaleja ovat muun muassa pellava ja hamppu. Eettistä ja ekologista muotia myyvä Weebos.com kertoi juuri myyntinsä kasvaneen 160 % koronaviikkojen aikana. 

Iso osa suomalaisista ei kuitenkaan seuraa tätä muotisuuntausta, sillä he eivät ole valmiita maksamaan vaatteista niin paljoa. Marketista saa farkut kympillä ja paidan vitosella, ja ostokset voi hoitaa kätevästi ruokaostosten lomassa. Marketit ovat edelleen suomalaisten suosituimpia vaatteiden ostopaikkoja, ja edullisuus on monelle vaatteen vastuullisuutta tärkeämpää. Vain noin 6 % suomalaisista ei voisi kuvitellakaan ostavansa vaatteita ruokakaupasta. 

Vastuullisuus ja luonnonmukaisuus muotia myös sisustuksessa ja meikkipussissa

Verhot

Muodikas sisustus vuonna 2020 koostuu kierrätetyistä esineistä, perintöhuonekaluista ja luonnonmateriaaleista. Puu, rottinki, bambu, villa ja esimerkiksi pellava ovat kestäviä ja muodikkaita sisustusmateriaaleja. Muodikkaassa sisustuksessa näkyy 1970-luku, joten saatat löytää kaikista muodikkaimmat verhot mummolan vintiltä. Myös kaarimuodot kertovat tuosta jo ajat sitten päättyneestä vuosikymmenestä. Kaarimuotoja on niin oviaukoissa kuin huonekaluissakin. 

Vahvat värit ja hauskat, persoonalliset yksityiskohdat ovat nyt hyvin muodikkaita. Kun käyt läpi omat ja sukulaisten varastot sekä (netti)kirpputorit, löydät varmasti tuotteita ja tekstiilejä, joilla kodistasi tulee samalla kertaa kodikas ja muodikas. Täysvalkoinen sisustus ei ole enää pinnalla, eikä kodin kuulu näyttää muutenkaan siltä, että sitä olisi sen kummemmin sisustettu. Vuonna 2020 kodin kuuluu näyttää siltä, että siellä asutaan ja viihdytään aivan oikeasti.

Sisustuksessa käytetyt materiaalit saavat olla luonnonmukaisia, mutta värit saavat hehkua – ja samantapainen kaava on nähtävissä kosmetiikkaosastollakin. Ihonhoidossa käytetyt puhdistusaineet, voiteet, seerumit ja naamiot ovat mahdollisimman luonnonmukaisia ja ilman eläinkokeita valmistettuja. Myös meikit ovat vuonna 2020 usein luonnonkosmetiikkaa tai vegaanisia.

Meikkitrendit ovat kuitenkin tänä vuonna todella värikkäitä, eikä villeimmissä trendimeikeissä ole luonnollisuuden hiventäkään. Vuonna 2020 on muodikasta käyttää sinistä tai vihreää ripsiväriä, ja levittää kasvoille kirkkaan pinkkiä poskipunaa. Luomiväreissä ja rajauksissa hehkuvat neonvärit. Silmät voi rajata millä tahansa yliviivaustussin värillä, ja savusilmämeikki eli smokey eye -juhlameikki toteutetaan punaisen eri sävyissä.